søndag den 11. december 2016

Vil du med på Michelin?

.. var hvad min kæreste spurgte om. Og det ville jeg. Med een betingelse. Nemlig at jeg ikké så regningen. For selvom maden i Budapest er lig ren foræring, ville jeg gerne kunne nyde det helt uden at tænke, hvilket hul han gravede i sin pengepung imens - også selvom jeg ved, han har nok af dem og har sparet op til ideen. 
Men en helt helt fantastisk oplevelse, det var det. For en tur på sådan et sted, handler tydeligvis ikke bare om madlavning. Det er simpelthen en karusseltur i forkælelsens, magiens og gourmetens land fra start til slut (og endda, gudskelov, helt uden at det på nogen måde er stift, uformelt og kikset. Der var ikke noget "hr og fru" eller bukken for os, og vi var da ok pæne i tøjet, men stadig i flade sko og ingen skjorte-slips-trip fra de andre gæsters eller vores side.)
Vi ankom 21.30 og med store smil og jovial småsludren, bliver vi afklædt vores jakker af værten (ikke tjener, vel at mærke) og bliver ført til vores bord. Her får vi tilbuddet om et vinkort og/eller en menu, hvortil vi vælger dem begge, samt tilbud om rådgivning eller om vi ønsker selv at kigge.
Vi (min kæreste, som jeg lagde al' ansvar over på hvad angik dette) valgte at vi skulle have tre retter + dessert, ink. vin menu.
Vi skulle dog snart opdage, at på restauranter af denne kaliber, bliver det ikke ved dette. For når sådan en 4-retters menu bestilles, falder der åbenbart overraskelser af fra køkkenets side, hvorved vi altså fik i alt 7 serveringer ink. drikkevarer. 

.. Så mens vi nyder vores glas bobler og gennem går menuen, blev der bragt os friterede kyllingechips med basilikum, kanel, paprika og blæk med en syrlig urtemayo.
.. efterfulgt af en uventet appetizer af rå oksetartar med parmasancreme, røget bøgeknas og soltørret tomat ink. brød med trøffel-smør, parmasan-smør, balsamico og olivenolie. 


Min ret nr. 1: Makrel med syltet havrerod og kålrabi-pure samt forkulet kørvel. 

Ret nr. 2: Rosastegt and med mangocreme, spicy linser og tranebærsauce.


Ret nr. 3: Monk-fisk med rogn, syltede muslinger, kokosmælk-creme og friteret kål.


Dessert: Ostetallerken med tallegio, skimmelost og brie ink. pæregele, figencreme, kiksecrumble og oliestegt foccasia.


Suprice dessert-tapas: Lavendel-terning, guldbelagt hasselnødde-chokolade, orange-gele og pistacie-makron.

Jeg lader billederne tale, men jeg lover at maden og den meget velvalgte og velintroducerede vin var lige i øjet - også dem jeg smagte, som min kæreste fik serveret til sine retter.
Udover køkkenets magiske kreationer, var der desuden et usammenligneligt højt niveau af service, professionel præsentation af koncept/mad/drikke og diskret betjening. Lige fra vi kom, til 00.40, hvor vi gik. Jeg kunne ærlig talt ikke have bedt om mere.
Så kort og godt: Kommer du forbi Budapest, så anbefaler jeg Costes, som du kan finde på linket her! 
Priser mv. forefindes derinde, jeg kan gudskelov ikke regne fra HUF til DKK, men er du interesseret, er det muligt at blive klog herpå også.

Jeg vender hvertfald meget, meget gerne tilbage.

(A)


8 kommentarer:

  1. Uhmmmm hvor er det en lækker menu I har været igennem.. Det havde jeg også sagt JA TAK til. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var godt nok svært, ikke at være tilfreds :D

      -A

      Slet
  2. Sikke en LÆKKER menu! Men jeg ville nok have det på samme måde som dig - ikke lyst til at se regningen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, nej, selvom han siger, vi har spist dyrer herhjemme i DK ville jeg stadig ikke høre mere (;

      - A

      Slet
  3. Hvor ser det bare afsindigt lækkert ud det hele! Kunne godt lige spise den and lige nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var virkelig også rigtig god, og helt vildt eksotisk med mango og chili :D

      - A

      Slet
  4. Det ser virkelig spændende ud! Hvem der bare skulle forbi :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Skulle du ende i Budapest, vil jeg mene du liiige burde kigge ind (;

      - A

      Slet