mandag den 1. september 2014

Må man godt..

.. være lidt politisk ukorrekt på sin egen blog?


Vi elsker navne - vi snakker ofte om hvor mange smukke, søde og flotte navne der findes ude i verden. Vi ved selvfølgelig godt, at dette er en smagssag og der ikke er noget endegyldigt svar, men lad os nu være ærlige. 
Kæft, hvor findes der mange grimme navne ude i den vide verden. Det er bare ikke noget, som man snakker om, for der er altid en eller anden der ser dybt forarget ud, så snart man nævner et navn. For 'det' hed der elskede mormor/hund/nevø eller andet elsket i deres liv. Som om, at alle man omgiver sig med, at har smukkeste og mest perfekte navn. 
Vi er selvfølgelig godt klar over, at det ofte er hvad man forbinder navne med, og ikke selve navnene. Men at tage det personligt, at vi ikke bryder os om 'Louise' er for dumt. Det har jo intet med alverdens Louis'er at gøre. De fleste vi har stødt på, at faktisk ret så fantastiske. Det er jo heller ikke sådan, at vi forstiller os, at Kit & Anne alles yndlingsnavne. Det ville da være en smuule underligt.

Vi har dog alligevel temmelig svært ved, at begribe at nogle forældre, har kigget på deres guldklump i vuggen og tænkt; "Randy - den lille skønhed ligner sgu da en Randy". Eller tænkte; "Birgit er jo ikke på mode længere, men Birgitte - den går man sgu aldrig galt i byen med. Det går alligevel så godt med Torben". 
Der er selvfølgelig også de navne, som vi forbinder andet, og derfor finder totalt latterlige; Martin = marsvin, Patrik = møtrik osv. Det er bare ikke pænt i vores bog. Vi har brugt adskillige timer på, at diskutere navnet Martin. For det er jo praktisk talt ordet marsvin. We do don't get it.

Og så er der kategorien, som der næsten er legal, at gøre grin med; Brian, Ronni, Kenni, Conni osv. De er navne er åbenbart så tilpas grimme, at man kan tillade sig, at sig sige ting som; "Han var sådan en rigtigt idiot - du ved, sådan er ægte 'Brian' med plys terninger i forruden".

.. men hvad med jer - hvilke er jeres hadenavne? 
Eller er I hævede over den slags?

11 kommentarer:

  1. NØJ hvor synes jeg, at man som forældre har en forpligtelse overfor det navn man giver sit barn! Og alle de navne der er blevet åbnet op for nu? Kaktus, Texas og Klokkeblomst!?!?? Nej! Bare nej! Stop!
    Jeg måtte også åbne munden, da min mor fortalte, at hun havde kigget i den navnebog, der lå hos min kusine for nyligt, og min mor syntes at navnet "Janus" var super sødt til min kusines lille nye søn. "Men mor, Janus rimer på anus", måtte jeg fortælle hende.....

    SvarSlet
  2. Ha ha, den må jeg lige kommentere på, vil være diplomatisk og kalde det navne jeg aldrig
    har været så vilde med, Kurt og Laila, ved ikke hvorfor, det er ikke møntet på nogen bestemt.
    og så lige en komisk historie fra det virkelige liv: For mange år siden havde jeg besøg af en veninde og hendes søn.
    Vores små drenge legede lidt for vildt sammen, og ville bare ikke høre efter. Jeg sagde så:
    Hold op hvor er I frække idag, I skulle sku' have heddet Brian til mellemnavn. Min veninde så fornærmet på
    mig og sagde, min søn hedder rent faktisk Brian til mellemnavn...Ups!

    God dag :-)

    SvarSlet
  3. Så længe man bare ikke kalder sin søn Sofus, Carl, Oskar eller Marius så er jeg glad.
    Til gengæld har jeg ingen problemer med Martin eller Patrik ;)

    SvarSlet
  4. Altså, jeg burde jo være højt hævet over den slags. Men det er jeg ikke, og jeg kan være så forfærdelig fordomsfuld, at jeg på forhånd dømmer folk ude, hvis de hedder noget - i mine ører - skrækkeligt. Og det er jo i virkeligheden ikke deres skyld, at deres forældre har haft en rigtig dårlig dag, da de skulle vælge navne...
    Og udover at have noget med de enkelte navne, så står jeg også af, hvis søskende har navne, der bare slet ikke matcher. De skal helst klinge godt sammen på den ene eller anden måde. Fx synes jeg kombinationen Mikkel og Felix er lidt overraskende ...

    SvarSlet
  5. Haha, hvor fedt! Man må altid gerne være politisk ukorrekt på sin blog. Tror jeg er ret enig med jer i det meste, lige bortset fra Louise, der er navnet på min barndomsveninde som jeg stadig ser. I min hjemby var der en søskendeflok, der hed Lonnie, Connie og Ronnie, hvilket er så dybt useriøst, at det næsten ikke engang er sjovt. En af mine nuværende veninder hedder Stefanie, og hendes lillebror hedder Kevin - og begge navne bringer altså også fordommene frem i mig. Det hjælper ikke på det, når veninden så viser mig videoer af broderen der laver hjulspind og går på Crazy Daisy.

    Anne er faktisk et af mine yndlingsnavne, og Kit er nu også rigtig pænt. Mit eget navn er jeg også ret glad for, men hvis folk kalder mig Tina, står jeg helt af. Jeg er på ingen måde en Tina! Tina er bare for nederen. ;)

    SvarSlet
  6. Vores børn har engelske navne, da de begge er født der og deres far er brite:) Vi havde egentlig ikke regnet med at bo i Danmark men men sådan blev det. De fleste herhjemme kan udtale deres navne men de ældre har lidt problemer. Vores datter hedder Grace Lily og vores Jesse (udtales i tilsidst - det er nok mere amerikansk. Jesse James) Jeg skrev faktisk en navne blog for ikke lang tid side. Min mand, vores datter og søn og jeg efter jeg har fået min mands efternavn, er de eneste der hedder disse navne kombinationer i Danmark:) Ret cool ik'? :) Læs mere her:
    http://hvisvindenvender.blogspot.dk/2014/07/mit-navn-dit-navn-vores-navn.html

    SvarSlet
  7. Selvfølgelig må man have en holdning til navne og jo, jeg er helt enig i at mange forældre i dag kalder deres små pussegøjer de mest latterlige ting, fuldstændig upåagtet at det nok næppe er specielt hensigtmæssigt at skulle til jobsamtale eller præsentere sig som 60-årig, hvis man hedder Cirkeline eller Kastanje. På den anden side skader det heller ikke, hvis forældre kigger længere end Top 10 navnelisten. Jeg har engang undervist en klasse, hvor der var fem drenge, der hed Mikkel!

    SvarSlet
  8. Haha, hvor er det et sjovt emne! Og så sandt, man kan virkelig komme til at træde nogen over tæerne. Og måske man slet ikke skal råbe for højt, når man hedder noget så mærkværdigt som Debbie. ;) Men personligt har jeg det virkelig stramt over, at alle hipsterbørn skal have sammensatte navne. Hvad går det lige ud på?

    Og så synes jeg det er virkelig spøjst at 'mormor navne' som Ingeborg (ja det hedder min mormor), er kommet på mode igen. Ligesom I skriver med Birgitte kan jeg virkelig ikke forstå, at man kan kigge på sin lille nuttede baby og tænke - Ingeborg, der var navnET. Hmm...

    SvarSlet
  9. Åhh, I to fjollede tøser....sjovt nok kan jeg altid huske jeres blog pga jeres navne (Anne + Kit).....Og jeg har ingen fordomme omkring jeres navne eller navne generelt....Jeg tror jeg er meget "large" når det kommer til navne; bortset fra de lidt flippede som; Lilje, Sol, Kastanje, Bark, Birk.....Men man skal huske sig selv på at det er forældrene og ikke børnene (langt hen ad vejen) som har valgt navne i tidernes morgen....

    Og når det så er skrevet, så har jeg en sjov én om navne! - Jeg kendte engang et søskende par, hvor den ældste søn hed Dan og den lille knægt hed Mark...........................!

    // Rikke //
    Mit element

    SvarSlet
  10. Mark og Ronni - som søskende ;-) og så er mit eget navn i indlægget: Birgitte!
    Tror de fleste forældre gør deres bedste. Mine unger synes pt. ikke deres navne er total i skoven, men vil sikkert gerne hedde noget andet, hvis de selv kunne bestemme (de hedder Adam og Noah)

    SvarSlet
  11. Navne er en svær ting. Da vi valgte Victors navn anede vi vitterligt ikke, at det var så populært. Felix er åbenbart højdespringeren, så vi er åbenbart ikke de eneste der kan lide det, men det er bestemt ikke populært hos flere vi kender.

    Jeg falder tit over navne, som jeg overhovedet ikke kan forstå, at folk kan finde på at bruge, men kæmper mest med de navne som enten ikke er rigtige navne - Altan, Nitte osv. eller meget babyagtige - Pixi, Pusle osv. Hvis folk vælger Erling, Bente eller Frede kan jeg godt undre mig, men tænker lidt ved mig selv, at det i det mindste er et "rigtigt" navn :-)

    Jeg hedder selv Camilla og har næsten aldrig gået i skole uden at have gået med andre Camilla'er, men det har aldrig generet mig

    SvarSlet