fredag den 12. april 2013

It's the final countdown..


Ja. For om relativt få timer, sidder jeg på toget på vej hjem fra praktik i Skagen, for sidste gang. 
Helt underligt, at det er ovre. Skønt, men underligt. For det er jo absolut ikke fordi, jeg ikke kan lide at være i praktik. Altså, ergoterapi-faget, søde borgere og nyvundet erfaring, er jo bestemt ikke værst. Mens transporttid, tog-priserne og sparsomme mængder arbejde i felten, virkelig trækker tænder ud.

Her på falderebet kommer en liste over, hvad man lærer, når man har været i praktik i Skagen - for klogere bliver man da B-)


Here you go:

  • Alle i Skagen hænger deres overtøj på bøjler, og dernæst bøjlestang. No shit. Har besøgt mindst 20 forskellige hjem - både de unge og de gamle, det velhavende borgerskab og i det sociale boligbyggeri, hos ensomme fiskere og børnespækkede kernefamilier. Og kun ét eneste sted, har der været en bøjlestang OG en knagerække.  
  • Forkælet eller ej - jeg skal sgu aldrig have et job, hvor jeg skal pendle denne her mængde tid. Regnede mig frem til, at jeg ugentligt, har brugt transporttid på minimum 16,5 timer i bus/bil/tog, 200 minutter på cykel og 40 min på gang. Det, plus 37 timers arbejde - det er sgu spild af liv.
  • Wordfeud og (lyd)bøger, er en ven i nøden på de lange køreture. Nærmest livsnødvendige. Ligesom taske-bolcher og termokrus, indeholdende alt fra havregrød til kaffe. 
  • Gud eksistere i Skagen. I form af deres uhyre skamroste slagter. Nævner du, du ikke er fra området, er den første kommentar: "Jamen, kender du så slet ikke Slagter Munch?" Og så begynder salgstalen derfra. Rygtet siger, man endnu ikke har levet, hvis ikke man har smagt hans hjemmelavede leverpostej.. Jeg tror sgu, jeg tager chancen. 
  • At man ikke kan lærer at gå i seng før 23, på tre måneder. Selvom man forsøger, er det bare for kedeligt. Aaalt for kedeligt. 
  • Fri varm kakao, the, kaffe og brød på kontoret holder hårdt - mon skolens kantine er klar på den ordning? 
  • Der stinker af fisk i Skagen. Ikke lækker, frisk fisk. Fiskeskrald, derimod. Ustandseligt. Alle ved det - alle taler om det. Men der er sgu ingen, der indleder heksejagten efter tossen, der hver dag trykker på udslusningen og forpester byen. Synes, det er en eftersøgning værd. 
  • Man udvikler en sygelig angst, for at tabe sit rejsekort. Ja, man nærmest velcroer det til kroppen, i frygt for at få koloenorm bøde, udover den i forvejen vanvittige transport-pris. 
  • Skagen-dialekt lyder ikke Nordjysk, ligesom Aalborggensisk, Frederikhavnsk osv. Næh-nej, kommer man nordligt nok, taler de sgu fynsk. Hvordan det er sket, vides ikke. 
  • At ældre mennesker, der går på Balance-hold, godt kan have et godt mål-øje.. og underhåndskast. Havde godt øm næseryg, efter ærtepose-kamp med en flok 80-årige i sidste måned. Temmelig hardcore pensionister, holder til deroppe.

Så tak for de mange erfaringer Skagen - hvis jeg nogensinde vender tilbage, så er det sgu for at besøge Bryghuset!


God weekend til jer alle sammen!




6 kommentarer:

  1. Det er nogle vigtige erfaringer du har gjort dig, Anne! :) Betvivler overhovedet ikke, at du synes dit fag er spændende, men jeg tror alle ville dø lidt indeni ved tanken om SÅ meget transport. Men nu har du klaret det - helt uden hjemmelavet leverpostej. Ha' den bedste weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød Tine :D Det er nemlig lige akkurat transporttiden, der har gjort udslag til en del mere brok, end jeg ellers have villet kastet omkring mig med, i en hvilken somhelst anden praktik (; Men nu er det slut, og hvor er det skønt!
      Håber også du får en aldeles herlig weekend!

      - Anne

      Slet
  2. Elsker bare skagen, altså når man ikke bor et eller sted kun med gamle mennesker og kort pil! x)

    kig meget gerne forbi <3
    http://beautifulmagasin.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Gamle mennesker er der hvertfald nok af deroppe B-) Men de er nu ganske fornøjelige, kan du tro.

      - Anne

      Slet
  3. Hehehe - jeg bruger 12½ time på bus/tog hver uge + x min. gågang, og her 'overlever' jeg altid på lydbog/alm. bog samt tjekke internet på mobilen. Så er det egentlig ikke så slemt (selvom jeg da gerne ville bruge mindre tid på transport ;-)).

    Sjovt med bøjlerne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, godt at høre, at man kan hærdes - hvis det var et rigtigt, betalt job, kunne jeg nok også bedre acceptere en lang transporttid - men lydbøger er godt nok et hit til at forsøde pendlerlivet (:
      Og ja, meget spøjst, det med bøjlekulturen :D

      - Anne

      Slet