onsdag den 22. marts 2017

16 ting, jeg husker, fra folkeskolen:




.. At det var utroligt, som brugt idrætstøj, ugebreve og overmodne bananer aldrig lærte selv, at finde op fra ens taske.

.. At topmålet med skolegang var at nå til 9. klasse. Ikke for at dimentere, men fordi man så måtte tage til købmanden i frikvarteret. Dancake-roulader, cupnoodels, langejan'er og parisertoast for the win.

.. Hvor stille der kunne blive, når biologilæren kylede sin bog mod skabet bagerst i klassen.

.. Hvor mange gange, man ønskede sig død, når ens musiklærer proklamerede der skulle laves lege med fagter og dyrelyde, som "indlevende opvarmning" inden instrumenterne måtte findes frem. 

.. Duften af osteboller fra 'Boden'.

.. At skulle gå med håndklædet om sig på fællesgangen, mellem omklædningsrum og pigernes fællesbad (altimens hele drengeholdet stod i rækken overfor), var mere nervepirrende end at se X-files med lyd og uden selskab. For for satan, tænk hvis det var netop idag, man snublede.

.. Hvor hårdt 14 årige, håndværker-udklædte konfirmanter kan tyrer Big-Ben karameller. 

.. At "skrive noter" var et synonym for at tegne i timen.

.. Hvor rasende upopulært det var, da lærene fandt ud af, at 8. klasserne havde smuglet vodka med på overnatningsturen i skoven. Shit, der røg mange sedler med hjem på den konto.

.. Lykken ved at få lov at skrive stil på PC før alle andre, fordi ens fantasi var for god og ens skrift for rædsom, til at læreren kunne gennemlæse 13 skrevne sider. 

.. At alle hyyyylede og havde hjemve på lejrturene. Og jeg en af årene sov i drengeteltet, bare for at blive fri.

.. Hvor tit man kiggede efter Frederikke i Tysk.

.. At ordren om at at "vente" eller  "tage et stykke frugt" inden aftensmad, lød som en straf mere end et pænt tilbud. Udelukkende fordi man naturligvis havde ædt hele madpakken ink. snacks kl. 12, og derfor synes et æble var et en dråbe i havet, til aftensmaden faldt præcis 17.30.

.. Hvor ulækkert kaffedrikkende lærer stank.

.. At topmålet af nederen var, at grave sin cykel frem af bunken foran cykelstativet.

.. Hvor meget jeg nær døde af grin, da de tre "seje piger" ville holde stripshow for drengene, og jeg var "inviteret med" i den hemmelige plan. At melde sig som "lysshow"-assistent og dermed holde lommelygten fra overkøjen var vist et godt træk.



Hvad husker du?

2 kommentarer:

  1. Mange lignende ting, men jeg gik jo i folkeskolen, længe før digitaliseringen, og startede også min lærergerning der. Før digitaliseringen. Men jeg har en direkte parallel til din stilskrivning på PC. Det var min engelsklærer, der iøvrigt også var inspektør på skolen. Han havde for vane at lave antropologiske feltstudier i klassen, når han kedede sig, hvilket jeg havde gennemskuet. En dag spurgte han således, hvor mange, der havde en skrivemaskine i hjemmet. Det havde vi ikke, der ude på husmandsstedet i anden klitrække. Heller ikke du, Henny? Spurgte han, tilsyneladende forbavset, og jeg måtte jo tvære et nej ud foran hele klassen. Du må love mig, at du køber en for de allerførste penge, du tjener, sagde han så. Og nej, det var ikke fordi han regnede med, at jeg skulle til at begå bestsellers ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor strengt - men sadister er der altså nogle af i lærestabler alle vegne, tror jeg. Jeg gik heller ikke fri for en meget dømmende, forudindtaget matematiklærer, som gerne havde mig i sigtekornet (:

      - A

      Slet