onsdag den 28. juni 2017

Bogideer ønskes og gives - min indre Hermione søger tips.



En af mine faste rutiner, består i at jeg 1-2 gange pr. måned er på biblioteket. Mindst. Jeg er egentlig ret tosset med e-bog reol app'en, men der er bare ikke noget der slår en ægte, håndholdt, småslidt bog. En bog med fedtfingre, gulne sider og gamle teaterbilletter som bogmærker, som man kan læse i et hug efter en aftenvagt med mobilen lagt langt, langt væk. Uden pop-up sms'er eller facebookbeskeder, der minder mig om, at virkeligheden rent faktisk stadig findes. 
Nej, den der altomslugenhed fra en rigtig bog, bliver jeg aldrig træt af. Men i og med jeg ofte ender med falde i inspirations-hylden "Zonen", står jeg ofte med bøger, der allerede har afleveringsdato 14 dage efter udlån.

På den måde får jeg tit: 
1) mange bøder, fordi jeg både låner bøger der har kort, mellem og lang afleveringstid, og glemmer 1 ud af 3 frister. 
2) alt for mange bøger med hjem af gangen, fordi jeg ikké kan begrænse mig, og snildt finder 5-6 interessante. 

Men efter jeg er begyndt, at lave en reminder på min mobil, og reglen om "max tre bøger" er jeg begyndt at komme ind i en rytme. En rytme hvor jeg faktisk får allé de bøger læst, jeg tager med hjem, oooog får dem afleveret til tiden. For tre bøger kan jeg altid nå på 14 dage, og så aflevere jeg hele stakken der, ligemeget om to af dem har mere løbetid. Jeg læser nemlig gerne en bog af blot en eller to omgange, når jeg får fri kl. 23 og først slukker lyset kl. 2. Det lykkes hvertfald 7 ud af 10 gange nu, at få det afviklet lykkelgt. Og det er da fremskridt.
  
Men nu til sagen: Jeg vil ikke kede jer med boganmeldelses-kavalkade på alle de bøger, jeg får læst,men en håndfuld vil jeg dog anbefale, så I evt. kan tjekke dem ud, hvis I også mangler noget inspiration.

Så here it goes; mine ny-favoritter, jeg har læst de sidste to måneder. Har nemlig været heldig 2/3 dele af gangene, men også kommet igennem et par halvlunkne, som jeg hvertfald ikke stikker næsen i igen.
Så her får I toppen af kransekagen inden for "den gode historie"



De fine, barske, finurlige erinding fra den almene dansker


 


De selvbiografiske ord fra folk vi kender, fra mediernes søgelys:







 De pudsige, søde, fiktive livshistorier:





Og så slutteligt, vil jeg - vigtigst af alt - spørge, om I har en anbefaling til mig?

Jeg er ikké til krimi, mordgåder og faglitteratur, eller folk i sorg/folk der lider urimeligt forfærdelige skæbner (Natascha-bogen dræbte mig næsten, men måtte høre fortællingen det fra hende selv og ingen andre). Tilgengæld elsker jeg altid en god historie, fantasy, selvbiografier og chicklit. 
Så har du en idé til noget i den afdeling, så smid endelig et bud i kommentarfeltet.

- A

16 kommentarer:

  1. Jeg vil anbefale dig at læse Billie Letts - Where the heart is.. Jeg har læst den på dansk, der hedder den: Hvor hjertet er.. Det er en mega sød historie..

    Kan også anbefale at bestille bøgerne på biblioteket.dk, hvis du ikke kan finde de nye på dit lokale bibliotek. Jeg er blevet super glad for at bestille bøgerne online og så hente dem når de er klar.. men mit bibliotek er virkelig også mega bagud med nye bøger..

    Knus Jeanette <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jeanette - Billie Letts kender jeg slet ikke, så det vil jeg klart tjekke ud :)
      Vi har heldigvis nordjyllands største bibliotek her i Aalborg, så de er næsten altid at finde - jeg bestiller dog også gerne på deres hjemmeside, da man tit bliver nødt til at reservere på de populære (:

      - A

      Slet
    2. Vi gerne høre hvad du synes om den, hvis du læser den.. <3

      Slet
    3. Jeg har aldrig læst bogen, tror jeg ikke, men filmen er fabelagtig!

      Slet
  2. Jeg kan anbefale Historien om Mira, af Josefine Ottesen, der er tre bøger i serien, og så Skyggeporten af Lene Kåberbøl ☺️ de er måske nok tiltænkt børn og unge, men i en alder af 21 synes jeg stadig, de er gode ☺️

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt vild med Skyggeporten, så jeg skal helt sikkert tjekke den anden ud - jeg elsker børne/ungdomsbøger :)

      - A

      Slet
  3. Serien om den udødelige Nicolas flamel... starter med alkymisten. .. jo det ungdomsuddannelser bøger men nøj de gode, på en helt anden måde end Harry Potter og så der alligevel parraleler... De handler begge om troldmænd, at trolddom er energi i kroppen de tager begge myter og religions historie og giver deres egen forklaring og sammenhæng... jeg nyder dem.

    I en helt anden boldgade er jordensbørn serien... selv om hun faktisk kunne stoppe serien bedre andre steder end hun gør og sidste bog ikke er så god som de andre... men dog en facineret de serie.

    Og så er der jo klassikere som det lille hus (husk også at læse mellem bogen drengen og gården)

    Er du til et godt grin? Skrøner af Jørn Riel, om fangerne fra nordøst Grønland er supper sjove...

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke mange gode tips - tak tak tak :D

      - A

      Slet
  4. Hvis du ikke har læst Fredrik Backmans bøger vil jeg klart anbefale dem. Han skriver så skønt - jeg altid både griner og græder højlydt, når jeg læser hans bøger. Liane Moriarty er jeg også ret vild med. Chick lit med et twist :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg mangler åbenbart en, så den må jeg få fingrene er - jeg synes han er fuldstændig suveræn :D Jeg griner også for fuld allan, når jeg læser hans værker.
      Liane er hermed også skrevet bag øret - chicklit genren mangler jeg så meget, nogle nye bøger fra.

      - A

      Slet
  5. Jeg er selv lidt af en bogorm og har læst stort set alt af Alice Hoffmann! Hun er virkelig min yndlingsforfatter! Hun skriver nok DRM an bedst kan betegne som magisk realisme. :) Mine yndlingsbøger derfra er praktisk magi, I majnattens hede, Arven fra ulvene (Fabtastisk hvis jeg selv skal sige det) fir blot at nævne all-time favoritterne! "Veninder" kan du imidlertid godt gå langt udenom;)

    Derudover synes jeg også Elisabeth Allende er fantastisk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Fantastisk med nye bud inden for den genre - tak :D

      - A

      Slet
  6. Jeg er meget imponeret over din læsefrekvens! Kh den klamme forlagsdame.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, jeg er lidt enten-eller med læsning, og læser kun inden sengetid. Så enten giver jeg den fuld allan og læser en halv nat, eller også sover jeg tre nætter i træk ved min kæreste og rører det ikke :D

      - A

      Slet
  7. Jeg læser meget blandede genrer, især fantasy er jeg meget glad for.

    Jeg kan anbefale ALT af Mercedes Lackey, men især hendes Valdemar-serie er god. Jacqueline Carey har skrevet en bog serie om Kushiel - den er helt klart værd at læse...

    Trudi Canavan har skrevet en række bogserier, der klart er værd at læse: the black magician, the traitor spy, age of the five og millenium's rule - har slugt samtlige bøger

    Robin Hobb - skriver også helt eventyrligt om the assassin og the fool - der er for mange titler til at nævne alle serierne, men de er alle værd at give sig i kast med.

    Jeg kan også anbefale forfatterne Irene Radford og Cecilia Darth-Thornton...

    Hvis det skal være lidt mere seriøst kan jeg anbefale Keri Hulmes bog Marvfolket - lidt hård læsning, men giver anledning til refleksion...

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er jo masser at tage fat på, kan jeg høre :D Tak for alle dine ideer.

      - A

      Slet