onsdag den 13. december 2017

En dag i Smilets By #2











Her endnu en håndfuld glimt fra miniferien i Århus, hvor lidt flere af mine favorit-tips får et velfortjent skulderklap. Det er nemlig meningen med disse indlæg, for jeg synes, der er så mange perler at visitere.
Dag 2 startede ligeså skønt ud, som den forrige. Min kæreste var som bekendt listet af før fanden og hans disciple fik sko på og sad på kursusstolen kl. 9, modsat mig. Jeg lurede først ud af hotelsengens bløde dyner ved 09.30 tiden, da jeg fik selskab af Beverly Hills på skærmen og jeg dermed kunne blinke til Dylan Mckay på vej i bad. Det er jo ikke hver dag, det sker, i livet som fjernsynsløs. Og uden bad i stuen, også.

Men gågaden kaldte, og ikke mindst besøget hos en af mine gamle veninder fra folkeskoletiden. Jeg ser hende stadig 3-4 gange årligt, selvom hun de sidste år har huseret i Århus, og tiden flyver afsted hver gang. Og da det idag, var i hendes by, vi skulle ses, havde jeg lovet at medbringe lidt sødt til kaffen. Egentlig startede jeg derfor dagen ud i den fineste slikbutik, nær Bruuns Galleri (se billede), hvor jeg fik blandet lidt af det hele. Men ak, jeg måtte sande, da jeg stod i Magasin, at de flotteste kager, måtte komme med på kaffe-besøg i stedet.  Sådan kan det jo gå, når man forført - og nårh ja, slik kan man jo altid få spist. 
Så efter lidt butikskiggeri, et skjortekøb og kageshopping, begav jeg mig mod hendes nye hjem. 
Som altid en stor fornøjelse at få tøsesnakket, så da klokken nærmede sig de 17.30, nåede jeg lige akkurat ned på Drudenfuss til tiden. 
Drudenfuss er nemlig min kæreste og jeg's favorit stamcafé, som vi ender på næsten hver gang vi rammer byen, hvis vi spiser mere end et måltid ude. Menukortet variere ofte, så der er altid noget lækkert at vælge imellem, og vi kom også meget mætte og tilfredse derfra denne torsdag.
Aftenens sidste udflugtsmål var Café Hack, som jeg havde glædet mig til at opleve i fysisk form. Mange gange har jeg skæmtet facaden fra bænkene ved Domkirken, og det var ligeså charmerende som håbet. Dertil kom, at gruppen "Ej blot til lyst" (som jeg skrev om her) også leverede et show, ligeså skægt som sidst. Jeg kan virkelig kun anbefale alle, at give deres forestillinger en chance - de er umanérligt skarpe og kunne vælte hele holdet fra "Hatten i skyggen" af pinden.
Og efter en underholdende aften der, gik turen atter mod hotellet til natmad og dyner.

Dag 3 var en kortere en af sin slags, men også der fik jeg udforsket byen solo, før min kærestes kursus-afslutning kl. 15, hvor næserne blev vendt mod 9000 igen. Billeder i hobetal fik jeg ikke taget på disse timer, men et par enkelte fra Dok1, knipsede jeg alligevel. Det er godt nok et umanerligt charmerende, alsidigt og smukt multikulturhus, som gav associationer til mit elskede Nordkraft herhjemme i Aalborg. Og æggekagen fra cafeen, var lige i øjet.

Tilbage er kun at spørge jer, om I ikke også, har nogle tips I vil dele om byen?

"Ej blot til lyst" varslede forårsshow, og dertil rammer vi helt sikkert byen, men måske allerede er en tur i januar aktuel.
Så byd endelig ind - hvad er dit/dine favorit spots i Smilets by?



5 kommentarer:

  1. Jeg har jo boet i byen i 7 år, ak....

    Jeg har en svaghed for Øst for Paradis bio, Aros, kvindemuseets café, Mejlgade m.m.

    Dejlig by!

    SvarSlet
  2. Det er da lige før vi kunne være rendt på hinanden i Århus! Er ikke ekspert i byen, men blev meget betaget af Den Rustikke😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det må man sige :D Og fedt tip, tak!

      - A

      Slet
  3. Åh, så fine billeder! Jeg besøgte selv Århus for et par weekender siden for at se teateropførelsen af 'Narnia'. Så magisk. Og byen er altid så julefin!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, heldige dig - vi var også helt dårlige over at den var udsolgt. De viser dog Peter Pan i det nye år, så måske vi snupper den i stedet (:

      - A

      Slet