lørdag den 8. april 2017

31 timer i Flensburg

Jeg havde inviteret mine to dejligste søstre på en lille overnatning i Flensburg, tidligere på ugen. A og jeg var afsted sidste år, og i år havde vi så fornøjelsen af, at medbring den lille søde E. Det er egentlig utroligt, hvor meget man kan nå, selvom man kun har 31 timer i byen. 

Efter en lille kaffe/kakao-optankning var vi klar til sidste bid af togturen. Frederica-Flensburg en lille bitte tur, som lige tillader en 1,5 times tid til, at spise frokost.. 

  • .. Og pakke påskeæg op. Vores forældre havde givet en lille påskeægskuvert med. Vi er så mega forkælede. 

Vores frokost bestod af diverse takeaway, kaffe og vindruer. Perfekt pre-gaming til den groteske mængde tyskermad, som vi inden længe skulle spise os kvalme i.   

Klokken 14 var vi velankomne på tysk jord. Vores tasker var blevet afsat på vores vandrehjem. Vi styrede direkte om havnen, for solen tittede frem mellem skyerne. På vejen faldt vi dog lige over en DM, en Rossmann og lidt andet, som måtte inspiceres før vi kunne forsætte. A havde medbragt en lille flaske rødvin, så vi kunne skåle velkommen. Meget meget hyggeligt tiltage, som faldt i god jord hos vi andre.
 Efter lidt havnekiggeri vandrede vi tilbage i gågaden, for den slags kan virkelig tage tid, når man så sjældent kommer en tur over grænsen. 

Med trætte ben og rumlende maver fandt vi til Cafe Central - der er en tradition for at spise der, når vi er Flensburg. 

Jeg bestilte en grillteller - fordi det åbenbart ikke er nok med en slags kød, når det kommer til mig. Der til delte A og jeg en liter rødvin - for man må ikke sådan nøjes, når man er på ferie. Desserten bestod af irish coffee til A og jeg, og en kakao med dooleys til E. 

Vi måtte have lidt frisk luft, efter det generøse måltid, så vi trillede ned mod havnen igen. Der sad vi så et par timer og kiggede ud på vandet og alle de smukke lys. Da det blev for koldt besluttede vi os for, at vender næserne mod vandrehjemmet, hvor vi puttede os i de bløde senge, snakkede lidt tøsesnak, før vi overgav os til søvnen. 

Næste morgen vågnede vi på til blå himmel. Vi pakkede hurtigt sammen, børstede vores tænder og tjekkede ud. Vejret var overdrevet lækkert, så shoppeturen blev afbrudt ved hver eneste lille solskinsplet. Da vi havde shoppet os sulten styrede vi mod en cafe, som vi havde passeret dagen før. Vejret var lige til, at sidde ude, så vi nød vores morgenmad uden jakker på. Det giver altså bare feriestemning et ekstra nøk opad. 

Efter maden var det tid til en lille tur på vandet. Vi havde studeret diverse skilte dagen før, så vidste at Vikingen sejlede genialt ifølge vores tidsplan.

Vi satte os tilrette på dækket, smed jakkerne igen og bestilte os en kop kaffe. Sejlturen var så hyggelig - det er altid pengene værd, og vi har det altid som nummer 1 på vores ´to-do´-liste, når vi rejser. Denne gang gik der dog total tøsesnak i denne. Det var vist mere reglen end undtagelsen på turen. Vi tre kan altså bare ikke holde kæft i flok. 

Efter et par timers shopping var vores kuffert så fulde, at vi ikke slæbe mere med hjem. Så vi overgav os til turen sidste måltid. Jeg bestilte en cheeseburger med hollandaise-sovs. Det var en smule overkill, jeg måtte hvertfald overgive mig før tallerken var tom. Det plejer ikke, at ligne mig.
Vi sluttede af med, at bruge vores sidste mønter i automaten på banegården, sende postkort og købe ind til rejsemadpakker. Der efter var det togtid - en af de sjoveste rejser i mit liv, primært på grund af mine fjollede søstre, som kunne fortælle farverige (røver-)historier om alt fra Marine-slotte i Tyskland til hvilke erotiske noveller Jesper Klein egentlig har skrevet. Sjældent har jeg grint så meget. Får dog lidt ondt af de andre passagere, når jeg tænker sådan rigtigt efter.

 - K

4 kommentarer:

  1. Aaairj, så hyggeligt altså! Godt at høre, at I havde en god tur. Glæder mig også meeeeget til min søster kommer på besøg i maj (liiige om lidt!) - har forberedt en overraskelsestur til hende, hæhæhæææ!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det havde vi hvertfald!
      Søster-besøget lyder perfekt - kan virkelig godt forstå at du glæder dig til at være sammen med hende og overraske hende (:

      - K

      Slet
  2. Det ser sørme ud til at I har haft en skøn tur.

    SvarSlet