søndag den 27. november 2016

1. advent - et julet repost

Idag er det første søndag i advent. Havde det ikke været for min dejlige adventskalender-givende kæreste havde jeg nok påstået, at jeg ikke anede, at allerede det var nu.

Jeg har i anledning af dette været vores arkiver igennem, og har fundet et par hyggelig julerier, som godt kan tåle et repost på sådan en adventssøndag. 

Idag starter vi med en opskrift på cheesecake, som jeg postede for første gang i november 2013. Jeg synes stadig, at den holder - men jeg er også en sucker for både kanel og kirsebær. Og kager, som ikke skal bages. Jeg er nemlig ikke så skarp til den slags.


Bund

Kanelknækbrød (5-8 stk.)
Kirsebærsauce (3-4 spsk.)

Blend først knækbrød til krummer, tilsæt kirsebærsauce lidt efter lidt, til massen har samme
konsistens som vådt sand. Massen puttes i en lille form og presses flad.

Ostemasse

Neutral flødeost (1 pakke)
Cremefraiche (4-6 spsk.)
Citronsaft
Sukker/sødemiddel
Husblas (3-4 blade)

Opløs husblas (efter anvisning på pakken) med lidt citronsaft. Rør ost og cremefraiche til en lind masse. Tilsæt husblas til den samlede masse og smag til med
noget sødt og evt. lidt ekstra citron og hæld den over bunden.

Kirsebærsauce

Kirsebærsauce (1 glas)
Husblas (3 blade)

Varm saucen op og tilsæt udblødt husblas. Du kan si sovsen, hvis du ønsker at slippe for bær - det gjorde
jeg. Den lune sovs kan enten hældes over ostemassen efter den har sat eller hældes den
direkte i den flydende ostemasse. 
Jeg valgte den sidste løsning - mønsteret er lavet med en tandstik.

Efterfølgende, køles kagen til den har sat sig.

Håber I nyder jeres søndag!

 - K

Ingen kommentarer:

Send en kommentar